“Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada ALLAH dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali ALLAH (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat ALLAH kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu ALLAH menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat ALLAH itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu ALLAH selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah ALLAH menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya.”
(Ali-Imran:102-103)

Saturday 5 May 2012

Perkara Sia-Sia di Akhir Zaman

1. Semua sikap, ucapan dan tindakan yang diharamkan Islam. Hal ini termasuklah perbuatan. Kerana melakukan sesuatu yang haram akan mengundang murka Allah, melemahkan iman dan ketakwaan, serta merosak fizikal dan mental seseorang sehingga wajib ditinggalkan.
2. Semua perkara syubhah yang masih tidak jelas halal dan haramnya. Kerana melakukan perkara syubhah akan menjerumuskan seseorang ke dalam hal-hal yang haram. Di samping itu dengan meninggalkan hal-hal yang syubhah bererti seseorang telah menjaga agama dan kehormatannya.
Rasulullah saw,
“Barangsiapa menghindari perkara-perkara syubhat, maka ia telah memelihara agama dan kehormatannya. Barangsiapa jatuh ke dalam perkara-perkara syubhat maka ia telah jatuh dalam perkara yang haram.” (HR Bukhari dan Muslim)
3. Semua perkara yang makruh, iaitu perkara yang apabila seseorang meninggalkannya maka ia akan mendapatkan pahala meskipun jika melakukannya tidak berdosa. Sudah sepatutnya apabila seorang muslim meninggalkan hal-hal yang makruh agar mendapatkan pahala dan terpelihara daripada perkara yang diharamkan agama.
4. Perkara-perkara mubah(perkara rutin) yang berlebihan, kerana berlebih-lebihan dalam melakukan hal-hal yang mubah akan menjauhkan seseorang hamba dari Allah, mensia-siakan waktu, dan melalaikannya dari tugas dan tanggugjawab. Oleh kerana itu, sudah sepatutnya bila ia meninggalkan perkara-perkara muba yang berlebihan dan membatasi diri pada hal-hal mubah yang mendatangkan manfaat serta merealisasikan berbagai kebaikan.
5. Hal-hal yang penting ketika harus melakukan yang lebih penting, seperti hal-hal yang sunnah ketika harus melakukan yang wajib, dan hal-hal yang bersifat pelengkap ketika harus mewujudkan yang primer dan mendesak. Jadi, seorang muslim tidak boleh mendahulukan yang sunnah daripada yang wajib, melakukan yang penting dengan meninggalkan yang lebih penting, merealisasikan kebutuhan yang bersifat pelengkap dan mengabaikan yang primer dan mendesak.
         Diakhir zaman, ramai manusia berbondong-bondong melaksanakan perkara yang tidak penting berbanding perkara yang lebih penting. 

 Rasulullah saw bersabda
“Orang yang paling banyak dosanya pada hari Kiamat adalah orang yang paling banyak berbicara mengenai hal-hal yang tidak berguna baginya.” (HR Ahmad)"

No comments:

Post a Comment